Gospodarka obiegu zamkniętego, czyli odpowiedzialne planowanie cyklu życia produktu

Badacze biją na alarm! Jeśli nie ograniczymy emisji CO2 do atmosfery o 7,5% rocznie, średnia temperatura wzrośnie o 1,5°C. A to przyniesie nieodwracalne przemiany na Ziemi i szereg niepożądanych skutków. Wśród nich można wymienić ograniczenie dostępu zdatnej do picia wody, zaburzenie bioróżnorodności czy zwiększenie liczby osób dotkniętych problemem głodu. Czy można wpłynąć na ograniczenie śladu węglowego? Jeśli tak – w jaki sposób? Czytaj dalej, by poznać odpowiedzi.

Zmiany klimatyczne to złożony proces, jednak większość badaczy zgodnie twierdzi, że powstają one wskutek działalności człowieka. Szeroko pojęta produkcja przemysłowa (w tym m.in. energia węglowa, produkcja żywności, paliw kopalnych) powoduje generowanie ogromnej ilości gazów cieplarnianych i emitowanie ich do atmosfery. Producenci sprzętów elektronicznych coraz częściej decydują się na odpowiedzialne planowanie cyklu życia produktów, co w znaczny sposób redukuje odpady, a tym samym ślad węglowy. 

Czym jest ślad węglowy i jakie są jego skutki dla środowiska?

Zobowiązania klimatyczne takie jak przykładowo pakiet paryski, określają konieczność ograniczenia globalnego ocieplenia poniżej 2° C, a finalnie do 1,5° C w porównaniu do epoki przemysłowej. Zakłada również osiągnięcie neutralności klimatycznej do drugiej połowy XXI wieku. W 2021 roku padł historyczny rekord emisji dwutlenku węgla na świecie. Wzrósł aż o 2 miliardy ton! Przyjmuje się, że do zneutralizowania 1 tony CO2 przez rok musi rosnąć 50 drzew, co oznacza, że dla ograniczenia wpływu wzrostu z 2021 roku, powinniśmy zasadzić ich aż bilion.

 

W świetle tych wyników, o ekologii zaczęto mówić coraz częściej, do tego stopnia, że stała się dobrym hasłem marketingowym i sprzedażowym. Zaczęto przeliczać ślad węglowy państw na każdego mieszkańca, co ma uświadamiać, że każdy z nas, a raczej nasz styl życia i decyzje konsumenckie, przyczyniają się do tworzenia zanieczyszczenia. Zaobserwowano też, że niektóre firmy wykorzystują wrażliwość środowiskową ludzi do oferowania produktów czy usług niekoniecznie ekologicznych. Jest to zjawisko znane jako greenwashing. Na szczęście organizacje pozarządowe aktywnie działają w pokazywaniu takich praktyk, dzięki czemu konsumenci są bardziej świadomi, a firmy korygują swój przekaz. Osiągnięcie neutralności klimatycznej to zadanie dla przedsiębiorstw, społeczeństw, decydentów i NGO – to proces naczyń połączonych i tylko w taki sposób można realnie ograniczyć degradację środowiska. 

Cykl życia produktu i przemyślane wykorzystywanie sprzętów

Według danych przedstawionych w raporcie Greenpeace z 2017 roku „From Smart to Senseless: The Global Impact of 10 Years of Smartphones”, w ciągu pierwszej dekady istnienia* smartphonów wyprodukowano ponad 7 miliardów tych urządzeń, a do ich wytworzenia zużyto energię o mocy 968 terawatogodzin. Produkcja telefonów na taką skalę wymaga również  zużywania większej ilości surowców. Suma gazów cieplarnianych wytwarzanych przez przemysł elektroniczny w roku, kiedy pojawił się pierwszy smartfon, wynosiła ok. 1% całkowitego śladu węglowego wytwarzanego przez człowieka. Według szacunków tylko w 2022 roku produkcja nowych telefonów wyniesie 1,4 miliarda urządzeń. Dodając do tego liczby podane przez Eurostat mówiące, że na terenie Unii Europejskiej mniej niż 40% wszystkich e-odpadów jest poddawanych recyklingowi, można się poważnie przejąć.

 

O tym, że gospodarka o obiegu zamkniętym powinna być nowym sposobem myślenia o procesie produkcji, świadczy chociażby fakt wspierania jej przez Komisję Europejską,  poprzez tworzenie rozwiązań prawnych. Bardziej zrównoważone projektowanie produktów, odnawianie sprzętu, zmniejszanie ilości odpadów, prawidłowy recykling i rozszerzenie praw gwarancyjnych przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego oraz podnoszą świadomość decyzji zakupowych.  

Nie bój się sięgać po odnowiony sprzęt. Proces refurbishmentu z Fixit

Sprzęt refurbished, czyli fabrycznie odnowiony lub poddany naprawie w serwisie producenta, może być dobrą propozycją. Jednym z serwisów realizujących taką usługę jest Fixit. Podczas odnawiania produktu serwis zajmuje się sprzętem ze zwrotów konsumenckich, gwarancyjnych i pogwarancyjnych. Czasami wystarczy ponowne przygotować urządzenie do pierwszego użycia – nakleić folię ochronną, sprawdzić czy wszelkie elementy poprawnie działają i zapakować do nowego pudełka. W innych przypadkach sprzęt może trafić ponownie do sprzedaży po większych naprawach, wtedy konsument  jest o tym informowany poprzez specjalną naklejkę “refubished”, że ma do czynienia ze urządzeniem odnowionym.  

 

Proces refurbishmentu, oprócz tego, że przygotowuje urządzenia do dalszego wykorzystania, przyczynia się również do pozyskiwania komponentów. W okresach ograniczonej dostępności lub po wygaśnięciu produkcji, takie rozwiązanie jest bardzo korzystne. Dzięki pozyskaniu części, można dalej prowadzić proces reklamacyjny w zakresie napraw urządzeń czy ich wymiany. Takie urządzenia można też sprzedawać z oznaczeniem „B-Grade” co generować może dodatkowy przychód i zysk dla producenta. Jest to rozwiązanie ekonomiczne, jak i proekologiczne również dla konsumenta, który może cieszyć się dobrej jakości sprzętem za mniejszą cenę, objętym pełną gwarancją i o mniejszym śladzie węglowym.

 

* Za tę datę uznaje się premierę pierwszego iPhone w 2007 roku.

Newsletter

Bądź na bieżąco i dowiaduj się pierwszy ocennych informacjach z zakresu ekologii i biznesu – wpisz swój adres e-mail!